لیست اختراعات داود عرب خابوری
به نام خدا رله بازبست تطبيقي بر مبناي تشخيص نوع و مدت زمان خطا براي كليدهاي خطوط انتقال از آنجا كه ماهيت بسياري از خطاهاي شبكه انتقال گذرا است، لذا وصل مجدد خط به ازاي خطاهاي گذرا، راهكار مناسبي براي حفظ پايداري شبكه است. اختراع حاضر مربوط به تصميم گيري تطبيقي براي صدور فرمان بسته شدن كليدهاي خطوط انتقال در شرايط مختلف اتصال كوتاه زمين و فاز است. در حال حاضر اين نيازمندي از طريق بكارگيري سيستم بازبست زمان ثابت با پذيرش تنش هاي ناشي از بازبست ناموفق بنا به دلايلي همچون عدم تشخيص دائمي بودن خطا و صدور دستورهاي بسته شدن متوالي بر روي خطاي دائمي و يا عدم تشخيص پاك شدن قوس ثانويه و صدور دستور بسته شدن پيش از پاك شدن كامل قوس، است. در اين طرح ايده اوليه بكارگرفته شده در طراحي دستگاه بازبست ساخته شده استفاده از ويژگي هاي منحصر به فرد پروسه وقوع خطاي گذرا تا پاك شدن قوس ثانويه در قالب 4 بازه زماني، 1) حد فاصل لحظه وقوع اتصال كوتاه تا لحظه شروع باز شدن اولين مدارشكن؛ 2) حدفاصل لحظه شروع بازشدن نخستين مدارشكن تا پيش از بازشدن آخرين مدارشكن؛ 3) حد فاصل پس از بازشدن آخرين مدارشكن تا پاك شدن قوس ثانويه؛ 4) دوره پس از پاك شدن قوس ثانويه. است. طي بررسي هاي انجام شده در پي وقوع يك خطاي گذرا، ولتاژ خط حداقل دو بار كاهش و يك بار افزايش مييابد درحاليكه در شرايط وقوع خطاي دائمي، تنها موارد كاهش در ولتاژ خط رخ ميدهند. پياده سازي اين ايده اساسي به همراه ساير قابليت هاي جانبي مورد نياز يك رله بازبست، بر روي بستر سخت افزاري فراهم شده و عملكرد موفقيت آميز رله بازبست در كليه سناريوهاي تعريف شده در راستاي بازسازي شرايط واقعي خطا در شبكه انتقال، حاكي از موفقيت اختراع حاضر است.
سيستم سخت افزاري براي شبيه سازي رفتار توربين بادي سرعت متغير بدون جعبه دنده"Gearless Variable Speed Wind Turbine Emulator"
عملكرد نامتقارن مدارشكن¬هاي خطوط انتقال كه به صورت گيركردن يك يا دو پل مدارشكن به هنگام بازشدن و يا بسته شدن بروز مي¬يابد، وضعيتي است كه مي¬تواند باعث ايجاد مشكل و حتي از دست رفتن تجهيزات گران قيمت شبكه همچون راكتورهاي جبرانساز گردد. از آنجا كه جلوگيري از وقوع خطا و خرابي تصادفي در مدارشكن¬ها مانند ساير تجهيزات امري دور از انتظار است، تشخيص سريع اين خطا (عملكرد نامتقارن مدارشكن)، ضروري است. اختراع حاضر مستقل از وضعيت مدارشكن ها در پست مقابل، پس از دريافت سيگنال بازشدن و يا بسته¬شدن سه¬فاز به مدارشكن، مبتني بر تجزيه و تحليل اطلاعات ولتاژ ديفرانسيلي دو طرف مدارشكن در هر سه¬فاز به ارزيابي وضعيت عملكرد مدارشكن¬هاي خطوط انتقال مي¬پردازد. مزيت اين رله در مقايسه با رله¬هاي حفاظتي موجود، قابليت تشخيص عملكرد نامتقارن به¬ازاي كليه شرايط بهره-برداري اعم از شرايط عادي و اتصال كوتاه و قابليت بكارگيري براي انواع خطوط با و بدون جبرانسازي است. اين رله مبتني بر اطلاعات موجود اندازه¬گيري (سيگنال هاي ولتاژي CVTهاي سمت خط و سمت باسبار و فرمان باز شدن و يا بسته شدن سه¬فاز) و بدون نياز به اضافه كردن تجهيز اندازه¬گيري جديد و يا اطلاعات پست مقابل، طراحي و ساخته شده است.
در حدود 30 تا 50 درصد از خطاهاي تكفاز همراه با هادي بريده شده در شبكه توزيع از نوع خطاي امپدانس بالا هستند. آشكارسازي خطاهاي امپدانس بالا از بروز خطر برقگرفتگي و آتش سوزي و از هدر رفتن انرژي جلوگيري مي¬كند. هدف اختراع حاضر طراحي و ساخت رله هوشمند تشخيص خطاي امپدانس بالا براي شبكه هاي توزيع است كه دو ويژگي اساسي هوشمندي و تطبيقي بودن در تنظيم را به همراه هوشمندي در تشخيص خطا داشته باشد: • ويژگي هوشمندي و تطبيقي بودن اين رله در مد تنظيم بدين صورت است كه دستگاه بر مبناي اطلاعات اندازه گيري شده از شرايط واقعي شبكه در مدت زمان مشخصي آموزش مي¬بيند و آستانه-هاي مربوط به وزن¬دهي هر يك از شاخص¬هاي تصميم¬گيري شرايط خطا از شرايط غير خطاي مشابه براي هر شبكه به¬صورت مشخص، محاسبه مي گردند. • ويژگي هوشمندي در مد حفاظت بدين معنا است كه رله با قرار گرفتن مد عملكرد رله در وضعيت حفاظت عملكرد رله شروع مي شود و با محاسبه شاخص¬ها و مقايسه مقادير محاسبه شده و مقادير معيارها در خصوص وقوع و يا عدم وقوع خطاي امپدانس بالا تصميم گيري مي نمايد.
هدف از "اختراع شبيه ساز حركت چرخ قطار بر روي ريل با هدف مطالعه بر انواع روش هاي كنترل سرعت قطار" ساختن دستگاهي شبيه ساز براي حركت چرخ قطار بر روي ريل با هدف مطالعه بر انواع روش هاي كنترل سرعت قطار مي باشد، چرا كه از شبيه سازي نرم افزاري تا واقعيت تفاوت هاي غير قابل پيش بيني اي وجود دارد. برجستگي هاي تكنيكي اين طرح شامل: 1) امكان تست و پياده سازي انواع روش هاي كنترل سرعت قطار به جهت پياده سازي بر روي قطار واقعي 2) امكان كنترل مدل وزن لكومتيو و مدل بار به صورت جداگانه 3) شبيه سازي شرايط پيچ مسير است. زمينه هاي كاربرد اين اختراع در 1) حمل و نقل ريلي و مترو مي باشد كه در صورت توسعه مي تواند براي پياده سازي كنترل سرعت خودروهاي مسابقه اي نيز مورد استفاده قرار گيرد. پيشنهاد جايگزين اين طرح: پياده سازي و تست روش هاي كنترل سرعت چرخ قطار بر روي لكومتيو واقعي كه نيازمند هزينه كلان، تجربه بسيار زياد و پذيرش ريسك آسيب ديدن لكومتيو است. در نهايت پس از ساخت دستگاه فوق تست هاي موفقي از آن به عمل آمده كه در توصيف ارائه شده است.
موضوع اختراع حاضر، پريز قابل حمل ايمني است كه با تامين هفت معيار مورد نياز براي وسيله برقي كه به آن متصل مي شود، برق ايمن را فراهم مي آورد. قابليت تشخيص پايان فرآيند كاري وسيله هاي برقي همچون ماشين ظرفشويي و لباسشويي و شارژ باتري گوشي هاي هوشمند، شارژ باتري تبلت ها و لپ تاپ ها، اولين ويژگي پريز موضوع اختراع است كه به دليل مشخص نبودن مدت زمان كار وسيله هاي برقي بنا به دلايلي همچون عمر وسيله برقي، آداپتور مورد استفاده، وابستگي زمان پايان فرآيند به عواملي همچون ميزان شارژ اوليه باتري وسيله برقي و ...، حائز اهميت است. از ديگر ويژگي هاي پريز موضوع اختراع مي توان به قابليت ارزيابي وضعيت عملكرد وسيله برقي، حفاظت اضافه بار، قابليت روشن و خاموش شدن از راه دور توسط كاربر، قابليت تشخيص وضعيت سلامت وسيله برقي متصل به پريز، قابليت محافظت در برابر مشكل هاي ولتاژي و قابليت تشخيص جريان نشتي و محافظت در برابر اتصال بدنه، اشاره نمود.
موارد یافت شده: 13